torsdag 3 oktober 2013

Ugnsstekt kyckling med risotto milanese


Förra helgen lagade jag en överraskningsmiddag till min bättre hälft. Till förrätt blev det Avocadosoppa med räkor och till huvudrätt blev det detta! Eftersom jag aldrig tillagat kyckling i ugnen förut var detta ett litet "wild card", som dessutom blev lyckat! Nästa gång tror jag dock att jag ska ösa kycklingen lite mer, då jag tyckte att själva bröstfiléerna på kycklingen blev lite torra (blev lite bortglömt p.g.a. min tidsbrist). Risotton blev också riktigt bra! Nästa gång jag gör denna så tror jag att jag ska göra den till fisk/skalddjur istället då jag tror att det passar bättre tillsammans med saffransmaken från risotton.

Ingredienser:
1 hel kyckling (ca. 1,2 kg)
1 tsk salt
1-2 krm peppar
Färsk timjan
1-2 vitlöksklyftor
0,5 hönsbuljongstärning
ca. 2 dl vatten

Risotto milanese:
1 gul lök
2 msk smör/margarin
3 dl avorioris
1 pkt saffran
1 dl torrt vitt vin
6 dl hönsbuljong (tärning och vatten)
ca. 2 dl riven ost + lite till dekorering (individuellt hur mycket man vill ha!)
salt och peppar

Gör så här:
Börja med kycklingen. Sätt ugnen på 150 grader. Skala och skär vitlöken i bitar och tag några kvistar timjan som tillsammans sedan stoppas in i kycklingen. Torka av kycklingen utanpå och gnid in den i salt, peppar och valfri mängd hackad timjan, lägg sedan i en ugnsform. Tillsätt vätskan och buljongstärningen och ställ in i ugnen i ungefär 1,5 timmar. Viktigt att komma ihåg är att man bör ösa buljongen över kycklingen med jämna mellanrum.
Då kycklingen börjar att snart vara klar (ca. 25 minuter innan) påbörjas risotton då den skall serveras direkt då den är klar.
Risotton:
Skala och hacka löken fint. Fräs den lätt i matfettet utan att den får färg. Tillsätt riset och saffranet och låt det fräs med några minuter.
Häll på vinet och buljongen (med fördel kan man hälla på buljongen lite i taget för att inte riskera att det blir för mycket vätska som finns kvar då riset är klart) och låt koka under lock i ca. 20 minuter. När riset är klart ska det vara mjukt och krämigt, inte torrt. Smaksätt med salt och peppar och blanda i osten tills dess att den har smält. Dekorera med färsk timjan och lite riven ost.
Servera riset nylagat och hett tillsammans med kycklingen!

Vill man, kan man göra en sås på lite av buljongen som blir "över" då kycklingen är färdig i ugnen, men vi åt det som det var då vi ansåg att risotton var så pass krämig i sig!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar