fredag 15 november 2013

Vaniljfudge / Lonka


Nu har jag supermycket som jag inte hunnit blogga och lägga ut till er! Allt från nyttigheter till onyttigheter. Har haft tentaperiod så därav har jag inte haft så mycket tid. Men allt kommer att läggas ut så småningom!
Till att börja med så har vi här vaniljfudgen som jag bakade till min sambos födelsedagsfirande. Fudgen blev riktigt krämig och bra, såååå mycket bättre än de man köper på lösvikt! Dessa kommer jag absolut att baka till jul, och då kanske med mörk choklad också istället för vit eftersom jag inte är något stort fan av ischoklad exempelvis...
Ett stort plus är att den är superlätt att göra!

Ingredienser:
1,5 dl grädde
1,5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
0,5 tsk ättiksprit
50 g smör
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Mät upp grädde, strösocker, vaniljsoker och sirap i en kastrull. Koka upp tills dess att smeten är 120 grader, tar ca. 10 min.
Hacka under tiden chokladen och mät upp smöret. Då den kokande smeten nått 120 grader tas den från värmen och resterande ingredienser blandas i, rör tills smeten är jämn och fin.
Häll sedan upp i en form klädd i bakplåtspapper och ställ svalt ett tag tills dess att smeten hårdnat. Skär i lagom stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar