tisdag 7 januari 2014

Low-carb bröd


Såhär efter nyår när många har angett nyttiga och livsstilsförändrande nyårslöften måste jag verkligen få tipsa om detta fantastiska bröd! Brödet bakade jag tidigare i höst och originalreceptet hittade jag här.
Brödet är proteinrikt utan att förlora för mycket av "brödkänslan". Den enda nackdelen som jag hittar med brödet är svårigheten att få tag på vetegluten. Hittade detta efter mycket sökande på ICA Supermarket Mariehem i Umeå. Dock hade många av mjölpåsarna gått ut så frågan är om de kommer att ha kvar detta i deras sortiment framöver. MEN, hittar man mot förmodan denna produkt så prova baka detta bröd inför er nystart av ett nyttigt och hälsosamt 2014, det är supergott OCH nyttigt!

Ingredienser:
250 g vetegluten (Seitanpulver, seitan-Fix)
100 g mald mandel
75 g mald linfrö
50 g vetekli
1 tsk salt
1 paket jäst (blå)

400 ml vatten (37 grader)

Gör så här:
Lös upp jästen i vattnet. Blanda i resterande ingredienser och rör om till en jämn fin deg. Låt degen jäsa täckt under en bakduk i ca. 2 timmar. Tag sedan upp degen och täck den med vetekli, detta för att undvika att brödet fastnar i formen). Lägg sedan ned i en rektangulär brödform och grädda i mitten av ugnen ca. 50 min.
Går att skära i skivor och frysa för att kunna ta fram lite i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar